Skip to the content

Jobstudent in de kijker: chauffeur Wassim uit Wijnegem

Elk jaar rekent Febelco nationaal op gemiddeld 444 jobstudenten tijdens het zomerseizoen, dat loopt van half juni tot half september. 208 daarvan vervangen onze 250 vaste chauffeurs, zodat zij kunnen genieten van een deugddoend verlof.

Wij legden ons oor te luister in Wijnegem, waar Wassim ons meeneemt in zijn traject bij Febelco.
 

  • Naam: Wassim Tsabounti
  • Leeftijd: 24 jaar
  • Woonplaats: Hoboken
  • Studeert: Supply Chain Management aan KdG
  • Jobstudent-chauffeur voor Wijnegem en rijdt tijdens zijn rondes van Kiel tot ’s Gravenwezel

Kende je Febelco al op voorhand?

“Ja en nee: ik kende de bestelwagens wel van bij ons in de buurt maar stond niet per se stil bij hun rol. Nu weet ik dat Febelco de apotheker bevoorraadt volgens een just in time principe: van bestelling tot in de bak, van de bak op de band tot in de wagen, van de wagen tot bij de apotheker.”

Hoe ben je hier terechtgekomen?

“Ik wist in eerste instantie niet dat Febelco met jobstudenten werkte, dat kreeg ik te horen via een vriend. Ik zocht nog een job voor deze zomer en toen ik zag dat ze ook een vestiging in Wijnegem hadden, heb ik mij kandidaat gesteld.”

Hoe was je opstart hier?

“Heel fijn. De aanwerving verliep in verschillende fases. Ik had eerst een kennismakingsgesprek met Steven, teamcoach van Expeditie en Nadine, HR-coördinator. Steven focuste op de jobinhoud, Nadine lichtte de praktische kant en het grotere plaatje toe: een toer in het magazijn, uitleg over de werking van de vestiging, info over de verplichte Goede Distributie Praktijk-wetgeving en een medische controle om mijn rijgeschiktheid te testen. Daarna heb ik twee dagen meegereden met de collega die ik zou vervangen, Masha, en dat was dat.”

“Ik ben al jobstudent van mijn 17 en kan oprecht zeggen dat Febelco een van de beste werkgevers is in hun omgang met de studenten. Ik kom sowieso terug!”
- Wassim

Hoe ziet jouw dag eruit?

“Als chauffeur rijd ik elke dag drie toeren. ’s Morgens is dat de regio Deurne-Noord, ’s middags doe ik Hoboken-Kiel – een thuiswedstrijd – en in de late namiddag rijd ik uit tot Schoten en ’s Gravenwezel. Elke dag is dus in theorie dezelfde, maar het verkeer zorgt wel voor de nodige variatie (lacht).”

“Om 8u klok ik in en maak ik mijn wagen klaar: aan de aanloopband voeg ik de verschillende bestellingen samen per apotheker, ik check of er verdoving nodig is, welke koelproducten en pakketjes mee moeten en of er bulk producten gevraagd zijn, zoals een rolstoel. 

Daarna laad ik mijn wagen in, waarbij ik start met de bakken van de apotheker waar ik het laatste stop. Heb ik tijd over, dan spring ik bij op andere laadstations. Om 8u55 zit ik in de wagen, zo ben ik tegen openingsuur bij de eerste apotheker. Mijn ronde telt een kleine 15 apothekers, ik rijd rond 10u45-11u de vestiging terug binnen. Ik laad lege bakken uit, sorteer retours en ontvangen pakjes en neem mijn pauze. Om 12u45 zet ik ronde twee klaar in mijn bestelwagen, ik ben terug de baan op tegen 13u40. Op deze ronde ben ik ‘thuis’, ik ken de weg soms beter dan de gps (lacht).

Twee uur later ben ik terug voor een laatste inspanning. Tussen 15u45 en 16u is het koffiepauze, daarna ga ik weer #vollebak aan de slag. De laatste ronde is de kleinste. Tegen 18u heb ik mijn laatste stop gehad, om 18u30 ben ik terug in de vestiging.”

Wat vinden de apothekers van het nieuwe gezicht?

“Bij mijn eigen apotheker was het ijs meteen gebroken, bij de andere klanten was het even wennen.

Tijdens mijn proefdagen vertelde Masha tussen de verschillende stops door honderduit over alle bijzonderheden waarmee ik bij de apothekers rekening moest houden. Daar ben ik haar heel dankbaar om, want die informatie gebruik ik nu soms nog als spiekbriefje, zodat de apothekers zo weinig mogelijk verschil merken.

Waar mogelijk probeer ik bovendien een praatje te slaan met de apothekers. Een vriendelijk woord gaat een eind mee.”

"Bij onze job komt meer kijken dan dat je op het eerste zicht zou denken. Begrijpelijk dat zo'n toer de eerste dagen voor wat stress kan zorgen, bij zowel de studenten als bij onze apothekers. Daarom krijgt elke student een degelijke opleiding waarbij hij of zij alle “kneepjes” van het vak leert: hoe bereid je juist je toer voor, hoe gebruik ik mijn scanner correct, op wat moet ik tijdens mijn ronde allemaal letten, heb ik mijn verdoving wel gescand, zit er geen koeling meer in mijn koelbox, ... Stiptheid en kwaliteit staan daarbij voorop." 
- Steven, teamcoach expeditie

Wat neem je mee van je ervaring hier?

“Best wel wat. Vooreerst de verantwoordelijkheid die je hebt voor de vracht die je bij hebt en de impact van mijn job op de patiënt. Zo kwam ik bij een apotheker langs waar de patiënt al op zijn geneesmiddel stond te wachten. Hij was vroeg, om zeker te zijn dat hij het levermoment niet zou missen. Toen ik van die man een persoonlijke bedanking kreeg, was dat een heel fijn gevoel.

Daarnaast zijn stiptheid, collegialiteit, orde en netheid en open communicatie van groot belang. Ook ben je samen sterker dan alleen: iedereen heeft hier zijn rol en dat schept duidelijke verwachtingen. En tot slot focus. Tijdens de voorbereiding, tijdens het inladen van de wagen en zeker tijdens de rit. Je moet op zoveel letten dat geconcentreerd rijden wel een must is. Met of zonder muziek (lacht).”

Dankjewel Wassim, en veel plezier nog. Als we de bestelwagen met nummer 627 zien rijden, zullen we eens zwaaien!

Heb je een vraag?